Cloud

Iedere organisatie staat voor de vraag: welke processen brengen we onder in de cloud en welke processen (nog) niet? Het migreren van applicaties naar de cloud heeft als voordeel dat de beschikbaarheid en de veiligheid toeneemt en dat werken op verschillende locaties heel gemakkelijk is.

Migreren naar de cloud

Ook werkt u in de cloud vaak met de nieuwste versie van de software omdat updates frequenter en automatisch worden geïnstalleerd. Maar niet elke applicatie laat zich direct migreren naar de cloud en ook is er vaak koudwatervrees.

Cloud in de praktijk

In de praktijk beginnen de meeste organisaties vaak met het verhuizen van de secundaire processen naar de cloud, zoals HRM systemen en het salarissysteem. Ook de mailserver gaat vaak in de vorm van Microsoft Exchange vroeg online.

Inmiddels draaien ook al veel primaire processen in de cloud zoals financiële of ERP software. Veel bedrijven werken allang met Exact online of Afas online als financieel pakket. Dat heeft bovendien als voordeel dat ook de accountant rechtstreeks bij de actuele gegevens kan en deze zo nodig kan aanpassen of aanvullen. Zo heeft u direct actuele rapportages over de prestaties van uw organisatie.

Waarom migreren naar de cloud?

Nu suggereert bovenstaande dat het een vrije keus is om naar de cloud te gaan, en dat is maar deels waar. Veel softwareleveranciers kiezen ervoor om alleen maar een cloudversie van hun pakket aan te bieden zodat ‘het naar de cloud gaan’ niet een geheel vrijwillige keus is. Uitwijken naar een ander pakket is zeer ingrijpend voor de organisatie met het risico dat het alternatief een jaar later ook alleen maar een cloudvariant kent.

Kortom cloud is veelal onvermijdelijk maar het helpt wel om in een ICT strategie de keuzes vooraf te toetsen. Anders overkomt het u als organisatie met het risico dat u en uw medewerkers straks op veel verschillende platformen moeten inloggen met allemaal verschillende inlognamen en wachtwoorden.

Hoe het ook kan (en misschien wel moet)

Zou het niet mooier zijn om eenmalig te moeten inloggen in een centrale omgeving om vandaar uit toegang te krijgen naar de verschillende cloudapplicaties? En om centraal de gebruikers éénmalig aan te maken en weer af te koppelen zodra ze uit dienst zijn? Zo voorkomt u veel ongemak en bovendien het risico dat u nog betaalt voor medewerkers die allang uit dienst zijn maar nog aangemeld bij cloudapplicatie x of y. Dat is niet alleen een veiligheidsissue maar voorkomt ook het betalen van niet gebruikte licenties.

Wij vertellen u er graag meer over. Neem daarvoor contact op met onze Business Consultant Robert Kamminga of vul onderstaand formulier in. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.