Iedere organisatie staat voor de vraag: welke processen brengen we onder in de cloud en welke processen (nog) niet? Het migreren van applicaties naar de cloud heeft als voordeel dat de beschikbaarheid en de veiligheid toeneemt en dat werken op verschillende locaties heel gemakkelijk is.
Ook werk je in de cloud vaak met de nieuwste versie van de software omdat updates frequenter en automatisch worden geïnstalleerd. Daarentegen laat niet iedere applicatie zich direct migreren naar de cloud en ook is er vaak koudwatervrees.
Cloud in de praktijk
In de praktijk beginnen de meeste organisaties vaak met het verhuizen van de secundaire processen naar de cloud, zoals HRM-systemen en het salarissysteem. Ook de mailserver gaat vaak in de vorm van Microsoft Exchange vroeg online.
Inmiddels draaien ook al veel primaire processen in de cloud zoals financiële- of ERP-software. Veel bedrijven werken al lang met Exact Online of Afas Online als financieel pakket. Dat heeft bovendien als voordeel dat ook de accountant rechtstreeks bij de actuele gegevens kan en deze zo nodig kan aanpassen of aanvullen. Zo heb je direct actuele rapportages over de prestaties van jouw organisatie.
Waarom migreren naar de cloud?
Nu suggereert bovenstaande dat het een vrije keus is om naar de cloud te gaan, en dat is maar deels waar. Veel softwareleveranciers kiezen ervoor om alleen maar een cloudversie van hun pakket aan te bieden zodat ‘het naar de cloud gaan’ niet een geheel vrijwillige keus is.
Uitwijken naar een ander pakket is zeer ingrijpend voor de organisatie met het risico dat het alternatief een jaar later ook alleen maar een cloudvariant kent. Kortom cloud is veelal onvermijdelijk maar het helpt wel om in een ICT-strategie de keuzes vooraf te toetsen. Anders overkomt het je als organisatie met het risico dat jij en jouw medewerkers straks op veel verschillende platformen moeten inloggen met allemaal verschillende inlognamen en wachtwoorden.
Hoe het ook kan (en misschien wel moet)
Zou het niet mooier zijn om eenmalig te moeten inloggen in een centrale omgeving, om vandaar uit toegang te krijgen naar de verschillende cloudapplicaties? En om centraal de gebruikers éénmalig aan te maken en weer af te koppelen zodra ze uit dienst zijn? Zo voorkom je veel ongemak en bovendien het risico dat je nog betaalt voor medewerkers die allang uit dienst zijn, maar die onverhoopt nog altijd zijn aangemeld bij cloudapplicatie X of Y. Dat is niet alleen een veiligheidsissue maar voorkomt ook het betalen van niet gebruikte licenties.
Wij vertellen je er graag meer over. Neem daarvoor contact op met Robert Kamminga via 050 – 541 1966.